Mexico City

May 22nd, 2006

Me befinner oss i verdens styrste og farligaste by og vi stortives her. Siden sist vi oppdaterte har vi opplevd helt utrolig mye. Feiret signes 20 aarsdag sammen med masse venner og mexicans tequila (siden vi naa er gamle nok til aa drikke det og befinner oss i tequilaens land:) Dagen etter badet vi med sjoskilpadder og saa masse delfiner for vi tok nattbuss til Acapulco.

Acapulco var en stor men fin by. Gjorde ikke saa alt for mye der bortsett fra aa se pa klippehoppere fra 45 meter og spise verdens soteste middag med live Jhonny Cash coverlaater og sombrero. Dro til Acapulco for aa sole oss for den store hjemreisen, men var overskyet men fortsatt alt for varmt saa me enda opp med aa gaa pa kino og andre steder me aircondition. De hadde forresten de soteste taxiene i Acopulco og Mexico City. I acopulco var det pittesma hvite og blaae bobler og her er det gronne bobler. Og fire stykk bagasje og sliten Ida og Signe skvist inn i en boble klokken 4 om morgonen var litt av et styr.

Mexico City var over all forventning. Bortsett fra det fyrste som skjedde da vi kom hit var at me ble stoppa av politiet i trafikk kontroll i en taxi utan speedometer og sikkerheitsbelter, var paasse smaanervos daa, men gikk fint. Hadde saa mye me ville sjaa og gjore at her har det virkelig gatt i ett. Begynte med at vi hadde en litt ubehagelig tur paa metroen for aa sjaa det historiske sentrum og indianere som renset oss med sterk roykelse og demonstrasjonar og marked. Eter at vi oppdaget at vi ble forfulgt (en smule paranoid kanskje) sprang vi ned paa undergrunnen igjen og endte opp pa feil stasjon. Istedet for daa aa ta metroen tilbake te hostelet skulle vi se pa utsikten fra latinamerikas hoyeste taarn (som var steng) saa Ida og SIgne bestemte seg for aa ta en kopp kaffe og dro dermed til Hard Rock Cafe, men ett eller annet gikk feil og vi endte opp paa Hard Rock Live paa VIP plasser paa GUNS N ROSES tribute og folte oss litt for unge.

I dag har det og gaatt i ett emd turistbuss (med masse fontener), antropologi museum, Frida Kahlo museum, Diego Riveras malerier i stortingsbygningen og naa ca fire timer paa marked med flere dansende indianere og fullt av Hippier. Naa er vi klar for jazzbar og i morgen skal vi se pyramide, giraffer, kirkergaard og siste rest av gavekjoping (litt sent ute) for vi resier hjem. Gleder oss til aa se alle igjen, men reisa har vaert helt fantastiask saa blir litt trist au.

Klem fra oss og sann (siste innlegg saa naa forlanger vi kommentarer fra alle som er glad i oss og naa gleder seg faelt til aa se oss igjen, men vi kommer i morgen!) :)

Bilder/Pictures

May 16th, 2006

Na har vi endelig klart aa offentlig gjore siden med bildene pa. Vet vi kommer snart hjem, men bedre sent enn aldri. Sa naa kan dere se bilder ogsa. Fortsatt i Puertos Escondios.

This is our pictures:
Esto es nuestros retratos:
Dies ist unsere Bilden:

spaces.msn.com/idaogsigne/photos/

Puerto Escondidos

May 14th, 2006

Hei igjenn allesammen.

Na er det bare en uke til vi skal hjem og det er med blandede folelser vi ser frem til det. Har enda masse vi vil se i mexico men har bestemt oss for aa roe litt ned de siste dagene, for mellom-amerika har gatt i ett.

Befinner oss for oyeblikket i en liten by ved stillehavet og koser oss her. hadde planer om aa bli litt brune for vi kommer hjem, men har ikke vaeret helt paaa var side, og det er like greit siden ingen av oss er glad i aa sole oss. Har fatt en del venner her som vi skal feire bursdagen til signe sammen med, og det gleder vi oss til. ellers er det ikke saa mye aa skrive. Bussturen som tok 14 timer gikk forbausende fort. Signe sov det meste av veien og Ida horte pa musikk, satt fremme i stor luksusbuss og not utsikten (en god del av strekningen var opplyst av fakler) og darlige filmer pa spansk:)

San Cristobal var en helt nydelig by med trange gater og skikkelig fin arkitekttur. begynner aa faa skikkelig peiling paa kolonistilen naa:) Var paa en liten konsert i San Cristobal som var en opplevelse for livet. Et lokalt band som spilte pa hestekjever og sma gitrarer og sang for full hals. Og alle tok helt av og danset vilt paa det falleferdige gulvet. Har forresten blitt imponerende god (synes vi selv) til aa danse salsa naa. det er skikkelig moro..

Drar videre til Oaxaca nar vi har fatt nok av denne plassen saa blir det et par dager i mexico city for vi tar fatt paa turen hjem. blir godt over et dogn reising som vi ikke gleder oss til!

Men vi har det skikkelig fint og skal nyte den siste uken paa denne fantastiske reisen var til det fulle:)

Ida & Signe

Mexico

May 12th, 2006

No er me her i tacoens land med sombreroar og salsamusikk! Har berre vore i Mexico i 2 dagar, men til no er det eit herleg land!

Reiste fraa Tikal til Palenque paa onsdagen. Bussturen var lang, humpete og meget meget varm. Men me kom oss fram til slutt. Planen var aa vera i Palenque og sjaa ruinane der, og saa reisa vidare til San Cristobal morgonen etter. Men den gong ei. Daa me kom fram til Palenque var temperaturen i alle fall over 40 grader, og aa gaa rundt i mange timar aa betrakta ruinar som flinke turistar, er heilt uaktuelt. Me tilbringte mesteparten av den dagen paa internettcafe under vifter, og hang ogsaa i minibanken ein halvtimes tid (einaste plassen med aircondition). Sat saa utanfor hostellet og kunne ikkje bevega ein muskel for det var saa heilt ekstremt varmt. Sat aa sang julesongar og droymte om sno. Men me overlevde, og tidleg dagen etter drog me til Agua Sol som er eit svaert vassfall, og var der ganske lenge.

Bussen til San Cristobal var ganske forsinka, saa etter 3 timars venting i holjregn var me rett og slett vaate… Bussturen skulle eigentleg ta rundt 3 timar, men etter 30 min koyring kom me forbi ei ganske alvorleg utforkoyring. Det var ein bil som hadde glidd paa den vaate asfalten og hamna 200 meter rett ned skraaningen. Vaar sjaafoer var aktivt med i hjelpingo med aa faa folk fraa bilen opp til vegen igjen. Litt av eit styr, men heldigvis overlevde alle! Og etter eindel organisering av ambulanse og slikt, fortsatte me mot vaar destinasjon: San Cristobal. Ein koselig busstur igrunn med nakne damer i veikanten innimellom og me kom oss til slutt vel fram.

Tok inn paa eit hostel her i gaar, og var ute aa aat med nokre folk me moette paa bussen. Har ikkje vore i denna byen lenge, men liker oss svaert godt her til no! Det beste er vel temperaturen som endeleg er levelig, pga. at me no befinn oss ganske langt oppe.

No driv me aa undersokjer flybillettar vidare, etter 130 timar paa buss den siste maanaden byrjer me rett og slett aa bli meget leie. Haapar alt gaar som det skal heima!

Fraa Ida og Signe som eter verdas beste mat for tida!

Tikal

May 10th, 2006

I dag har vi sett ruiner, i gar satt vi i buss og i morgen drar vi til mexico. Vi har det kjempefint og ruinene var skikkelig fasinerende, men varmen og fuktigheten her holder pa og ta knekken pa oss na.

skulle bare si at alt gar fint og vi kom oss pa toppen av vulkanen selv om vi endte opp med a ga barfodt, og fikk sett masse lava og gatt litt pa lava. litt av en opplevelse!

Gleder oss til Mexico na, og mayahistorie er veldig interessant. Og sa er vi blitt noen fargeklatter for de har sa mye fint her. spansken gar bra selv om vi endte opp med tre og en halv middag idag i stedet for to:)

Ida og Signe i Guatemala

Antigua

May 7th, 2006

No er me i ein av Guatemalas mest populaere reisemaal, og har mott fleire norskar etter 1 dag her, enn paa heile reisa! Kryr av nordmenn.

Etter sist oppdatering har me altsaa forflytta oss fraa San Marcos til ein nydelig kolonistil-by i alle slags pastellfargar! Kjempefint her altsaa!

Dagen foer me reiste fraa Lake Atitlan var me paa marked. Ei kjempeoppleving med masse fargar, mennesker og fisk! Det var kjempekjekt, Ida og Signe tok heilt av paa prute-fronten og fekk kjopt masse nydelige ting i alle slags fargar.

Reisa hertil var berre ein 2-timars tur med buss, og i gaar brukte me dagen til aa gaa rundt i Antigua og sjaa, var i bryllaup i ei nydeleg kyrkje og Ida laerte Signe enda litt meir arkitekturhistorie. no er me klar for vulkan-tur i slippersar (er saa lei av aa bli frastjelt sko, saa gav opp aa kjoepa nye) og med veske. Skal etter planen sjaa lava!

Haapar alt er fint heima, me har det kjempeflott enda! Guatemala er eit herlig land fyllt med fargar!

Ida og Signe

Guatemala

May 4th, 2006

Som vi skrev sist tok vi dykkersertifikatet i Honduras. Det var litt av en opplevelse. Feiret bursdagen min sammen med alle pa dykkerkurset og masse nordmenn, sa hadde en veldig fin dag.

Dagen etter dro vi inn til San Pedro Sula, en alt for stor a skummel by, men matte overnatte der for vi kunne dra videre. Dagen etter sa tok vi buss til grensen til en fin liten grense by som heter Copan og var der en liten stund for vi tok ny buss opp til Coban oppe i fjellene i Guatemala og minibuss til Lanquin og de beromte Semuc Champey. Altsa en dag med masse busskjoring. Dagen etter dro vi til semuc (ca 20 min unna) og badet i bassengene som var skikkelig nydelig. Var en slags nasjonal ferie dag (1 mai) sa var fullt av folk der. Hadde glemt a stille klokken pa mobilen sa endte opp emd at vi ikke rakk bussen tilbake, men fikk sitte pa med en familie som tok oss med til en stor festival for alle de lokale menneskene pga nasjonalfridagen, der Signe og jeg matte danse forann 300 mennesker mens de stod a lo, for familien tok oss med tilbake til byen. Skulle svomme gjennom en grotte med stearinlys dagen etter, men hadde litt problemer med banken sa matte bruke hele dagen til a ta buss til Coban i 4 timer og springe fra bank til bank 6 ganger for vi endeli fikk penger. Har iallefall lert at vi aldri skal reise til mellom-amerika uten reisesjekker igjen.

I gar dro vi fra Lanquin til Lago Athelan (eller noe slik) til en vakker innsjo, men brukte nok en gang hele gardagen pa buss. Var faktisk med i bilulykke a kjorte rett i fjellveggen pa disse sma smale bratte veiene, men det gikk heldigvis fint med alle sammen. Har fatt 300 nye myggstikk eller bedbugs eller noe sa na holder jeg pa a bli skikkelig gal, og bare gleder med til a komme hjem.

Ellers sa har vi det veldig fint og Ida har endelig blitt tante na. Det er litt rart a sitte i karibien a se bilder av mitt lille tantebarn, men bare 20 dager til vi reiser hjem na. Men Guatemala er helt utrolig. Folkene her er pittesma, sa tilogmed Signe blir kjempestor sammenlignet med dem, naturen er nydelig, maten er god og alt er bare velstand.. :)

Blir nok her noen dager til, for er skikkelig sliten av busskjoring na, for vi reiser nordover opp mot nok en regnskog og mayaruiner og mexico. Spansken gar forresten bedre og bedre for hver dag, kan endelig spise mer en brod med ost na for har lart litt flere ord:)

Ida og Signe i Guatemala

Ida!!

April 29th, 2006

Idag har to kjempeflotte ting skjedd!! Min kjaere Ida har blitt 20, og me har begge to tatt dykkersertifikatet! Stod paa eksamen for 30 min. sidan. Saa no kan me vel rett og slett ikkje ha det betre!
Har hatt to dykk idag, begge paa 18 meter, flott!

Saa no er planen aa verkeleg feira bursdagen til Ida! :)

Klem fraa oss!

Honduras

April 27th, 2006

No er me i full gang med aa ta dykkersertifikatet vaart! Blir ferdig i morgon, om me bestaar eksamen. Dei siste dagane har gaatt i eitt, fyrst mykje reising og no er det undervisning og dykking heile tida. Men det er kjempekjekt, me skal ha vaart fyrste verkelege dykk i dag kl. 12, daa skal me ned paa 12 meters djup og sjaa paa korallreva!

Same dagen som sist oppdatering tok me bussen til Managua i Nicaragua, saman med nokre folk me blei vener med paa hostellet. Sov i Managua ei natt, og kl. 03.30 morgonen etterpaa stod me opp og tok bussen til Honduras, til San Pedro Sula. Sidan Managua er ein litt skummel by, saa fulgte heldigvis vaare reisekameratar oss til bussen, noko som igrunn var litt greit. Bussturen varte i 11 litt lange timar, og me var begge to ganske saa sliten og troytte daa me kom fram. Planen var aa ta buss vidare til La Ceiba der baaten til oya Utila (der me er no) skulle gaa neste dag. Men det gjekk altsaa ingen buss, saa me maate fint finna oss i a tilbringa ei natt i San Pedro Sula. Ikkje serlig kjekt, den byen er ikkje anbefalt, saa me sat inne paa hotellet heile kvelden.

Men dagen etterpaa kom me oss til La Ceiba, maatte venta der i 6 timar, og tok saa baaten ut hertil. Same dagen byrja me paa Open Water-kurset, saa det har verkeleg gaatt i eitt. Masse teori, og ikkje heilt enkelt naar det er mange uvante ord, og dei i tillegg er paa engelsk. Men me blir her til me har klart kurset, saa faar heller sjaa kor lenge det blir. Er heilt utruleg fint her, ei tropisk oy i det karibiske hav, med heilt klar sjo og fargerike fiskar! Saa enkelt og greit har me da utruleg fint, og maa no gaa for aa lesa litt dykkerteori!

Ida og Signe

Nicaragua

April 25th, 2006

Nok et land, nok en liten oppdatering. Har na tilbring fem dager i Nicaragua. Har hatt det helt supert. Tilbringte de forste to nettene pa Ometepe, ei oy i lake nicaragua (som faktisk er verdens storste ferskvannsoy) Siden det ikke er turistsesong her lenger etter paske bodde vi pa en nydelig men ganske ode plass. Vasket klaer sammjen med lokalbefolkningen pa stener i vannet, badet, spiste, hengte i liane over et vannhull med krystall blatt vann og bare not livet et par dager for vi dro til Granada, en sot “liten” kolonistilby. Haar ikke gjort sa mye her, bare sett litt rundt i byen pa markedet og kjort litt hest og kjerre. Nicaragua er det billigste landet salangt. Motte ei jente fra Israel som vi resite sammen med noen dager for hun ble sa sint pa en busssjofor at hun gikk av bussen i mitt pa veien til granada i ingenmannsland rett for det skulle bli morkt.

Dagen etter at vi oppdaterte sist dro vi inn til Monteverdes regnskog, som var helt fantastisk og tok canoping i tre timer (hang i veier over og mellom trerne.) Det var kjempemoro. Etter det dro vi videre til Arenal og fikk en del bra bilder av vulkanen som er verdens mest aktive (mye verdens meste og storste her) og sett La Fortuna, en by ved foten av vulkanen. Motte igjen noen av vare venner fra Bocas del toro som var veldig morsomt. Beveger oss fort oppover na og skjer sa mye hele tiden sa klarer/orker ikke fa med alt her, men vi har det helt supert og i morgen drar vi til Honduras og tar dykkersertifikatet.

Haper at alt gar fint med alle sammen hjemme. Begynner og glede oss mer og mer til a komme hjem na, men mellom-amerika er helt fantastisk, og spansken kommer seg sakte men sikkert:)